Thursday, August 20, 2009

RAMADHAN DATANG LAGI

Pejam celik, ramadhan kini kembali...cmne ngan persediaan..hopefully ok..kita muhasabah diri bersama..teguhkan iman kita banyakkan beramal ingat khilaf2 kita yg lepas2 renungkan..
tambahkan amalan-amalan sunat bukan setakat berpuasa je.Semoga ramadhan ni kita bermuafakat ngan masyarakat sekeliling kita..libatkan diri kita di masjid2, surau..paling tidak join la tadarus..seronok tadarus ni..sekali dalam setahun je ramadhan ni, masa ni lah kita nk bermesra ngan masyarakat..kalau join tadarus bukan setakat pahala je dapat..banyak benda sebenarnya kita boleh baiki bacaan kita, tahu mana salah dan silap..selain itu, dalam bulan ramadhan ni banyaklah libatkan diri dengan ceramah, aktiviti-aktiviti ilmu..supaya amalan puasa yang kita buat tu cantik di pandang oleh ALLAH...lagi satu insyaallah pada bulan ramadhan ini, di masjid Al-Amaniah akan mengadakan sembahyang tarawikh(8 +3) dan ceramah selepas sembahyang tu..imam juga ada berkata dapat dua perkara kita dapat buat satu solat sunat dan satu lagi menuntut ilmu..kan bagus..rasanya masjid-masjid, surau-surau lain pun berbuat begitu..
Selain itu, bulan yang mulia ni belajar-belajar la berjimat kurangkan pembaziran..contohnya, nak beli juadah berbuka puasa, tahan hawa nafsu 2..tgk makanan sumenye sedap biaselah saya pun camtu..cara yang paling senang nk elak pembaziran..gi bazaar tu bwk duit rm5 je..x pun msk sndiri dkat rumah..
Di samping itu, cantikkan puasa tu dengan bersahur walaupun seteguk air dan berbuka puasa dengan makan kurma
'Rasulullah s.a.w. amat menganjurkan umatnya agar bersahur kerana terdapat keberkatan pada waktu itu. Sabda baginda s.a.w., Bersahurlah kamu semua kerana sesungguhnya pada waktu makan sahur itu terdapat keberkatan. (Riwayat al- Bukhari dalam Sahih al-Bukhari, Kitab al-Shaum, hadis no. 1923) Maksud keberkatan itu ialah wujudnya ganjaran serta pahala yang besar dalam ibadah sahur tersebut.
JANGAN LUPA NIAT KAWAN-KAWAN..



No comments:

Post a Comment